Gume i naplatci - Korisni savjeti

Korisni savjeti

Jeste li ikada pomislili koliko zapravo znate o pneumaticima? Za vas smo pripremili nekoliko općih tehničkih pojašnjenja.

 

DEFINICIJA AUTOPNEUMATIKE I AUTOGUME

Autopneumatika (u nastavku pneumatika) je dio kotača koji povezuje vozilo s kolnikom i omogućava prijenos sila i momenata koji se javljaju u naliježnoj plohi kada vozilo stoji ili se kreće. Prema sastavnim dijelovima razlikujemo dvije vrste pneumatika:

Tubeless pneumatika se sastoji od plašta, naplatka i ventila sa zaštitnom kapicom, te zraka za punjenje naplatka.

Tube type pneumatika se sastoji od plašta, naplatka, zračnice s ventilom i zaštitnom kapicom, pneumatika za poluteretna i teretna vozila i štitnika i zraka za punjenje zračnice.

Autoguma je sastavni dio pneumatike – od gumenih je dijelova i armature koji su spojeni u jednu cjelinu.

 

OČITAVANJE S GUME

Na bočnoj strani Vaše gume nalaze se sve informacije koje trebate znati o gumi. Bilo da se radi o gumi Goodyear ili o nekom drugom proizvođaču, sve gume moraju imati ove podatke:

ŠIRINA GUME se odnosi na širinu gume mjerenu u milimetrima od jedne bočne strane do druge. Ova guma je široka 275mm.
IndeksBrzineNosivosti
VISINA POPREČNOG PRESJEKA je omjer visine u odnosu na širinu gume. Oznaka 40 označava da je visina jednaka 40% širine gume.

KONSTRUKCIJA Vam govori na koji način je guma izrađena.Oznaka “R” označava radijalnu gumu, što znači da su tanke kordne niti koje izgrađuju slojeve karkase (koja čini unutrašnjost gume) postavljene radijalno u gumi.

PROMJER NAPLATKA je promjer kotača od jednog kraja do drugog.Promjer ovog kotača je 18 colla (1coll=25.4mm).

INDEX NOSIVOSTI (LOAD INDEX – LI) je broj koji označava maksimalno opterećenje izraženo u kilogramima koje guma može podnijeti kad je propisno napuhana.Oznaka “99” znači da guma može podnijeti maksimalno opterećenje od 775 kg.

SIMBOL BRZINE (SPEED INDEX – SI) je broj koji označava najveću dozvoljenu brzinu za tu gumu.Oznaka “Y” znači da guma može podnijeti maksimalnu dozvoljenu brzinu od 300 km/h.

StarostGumaDOT

DATUM PROIZVODNJE je četveroznamenkasti broj koji označava tjedan i godinu proizvodnje gume. Tjedan proizvodnje ove gume je 02 (drugi tjedan), a godina 00 (2000.g).

MSoznaka342OZNAČAVANJE ZIMSKIH GUMA:

Zimska guma je na svom boku označena slijedećim oznakama:

MS, M+S ili M&S

oznaka snježne pahuljice

 

ODRŽAVANJE GUME

Što možete sami:

napuhivanje gume

provjeravanje gazne površine gume

Za što se morate obratiti stručnjaku:

balansiranje guma

centriranje vozila

rotacija guma

popravljanje guma

Napuhivanje guma
Propisani tlak je ključni faktor za sigurnu vožnju i duži vijek trajanja guma. Preporučuje se provjeriti tlak guma barem jednom mjesečno s preciznim ispitivačem tlaka za gume. Obavezno provjerite tlak dok su gume hladne i u stanju mirovanja neko vrijeme. Ako vozite, pa makar i jedan kilometar, to će uzrokovati rast tlaka u gumi te Vam dati pogrešna očitavanja.

Provjeravanje gazne površine gume
Sve gume za osobne automobile, srednja dostavna vozila, lagane kamione i teretna vozila imaju indikatore istrošenosti gazne površine.
Indikatori su smješteni u utorima gazne površine na nekoliko mjesta jednako po obimu gume. Kad je guma istrošena do te mjere da i jedan od indikatora dođe u istu ravninu sa šarom, vrijeme je da se guma promijeni.

Balansiranje guma
Neizbalansirane gume uzrokuju vibraciju koja može dovesti do zamora vozača, preuranjene ili nepravilne istrošenosti guma, te nepotrebnog trošenja ovjesa Vašeg automobila. Gume se prvi puta moraju balansirati kad se montiraju na kotače ili kad se ponovno stavljaju nakon popravka. Balansiranje guma mora se provjeravati na prvi znak vibracije.

Centriranje vozila
Vozilo je propisno centrirano kad su sve komponente ovjesa i sustava upravljanja stabilne, te kad guma s kotačem funkcionira dobro. Ako ste primjetili nejednako trošenje guma, to može biti uzrokovano pogrešno centriranim vozilom te se morate obratiti stručnjaku za pomoć.

Rotacija guma
Iako većina ljudi može sama rotirati vlastite gume, lakše je i brže to prepustiti stručnjaku.U Vašem priručniku za vozilo navedeno je kako i kada pravilno rotirati gume. Ako nije navedeno koliko često je potrebno rotirati gume, opće pravilo je rotiranje guma svakih 5000 do 7000km.

Popravljanje guma
Popravljanje guma poželjno je prepustiti stručnjaku. Pravilan popravak uključuje skidanje gume sa naplatka za temeljiti pregled i provjeravanje štete te krpanje rupa koje se mogu zapušiti prema ograničenjima i napucima za popravke.
PremaloTlaka

Istrošenost ramena gume: NEDOVOLJAN TLAK U GUMI
Ako guma izgleda tako, možda tlak nije dovoljan. Najgori neprijatelj gume je nepravilan tlak. Nedovoljan tlak smanjuje vijek trajanja gazne površine zato što se povećava trošenje gazne površine na vanjskim rubovima gume.
Također stvara i višak topline koja umanjuje trajnost. Naposljetku, smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva zbog povećanog kliznog otpora (zbog mekih guma vozilo mora jače raditi).
Redovito provjeravajte imaju li Vaše gume propisani tlak.

PretjeranTlak 

Istrošenost sredine gume: PRETJERAN TLAK U GUMI
Ako je tlak u gumi pretjeran, najveće opterećenje je na sredini gazne površine i ona se troši brže nego vanjski rubovi.

 

 

 

PogresnoCentriranjeNazubljeni rubovi: POGREŠNO CENTRIRANJE
Imaju li rubovi gazne površine nazubljeni izgled?
Takav izgled nastaje zbog nekontroliranog trenja gume o površinu ceste.
Rješenje ovog problema je korekcija centriranja.

 

Zašto se ljeti voziti sa ljetnim, a zimi sa zimskim gumama?
Gazni sloj ljetne gume kod niskih temperatura otvrdne, pa je zato ležanje na cesti lošije, a put kočenja duži. Gazni sloj zimske gume mekši je i jamči izvrsno ležanje na cesti i kod niskih temperatura, ali se zato na vrućem asfaltu brzo troši. Ljetne se gume preporučuje zamijeniti novima kada dubina kanala dezena bude manja od 3 mm.
Zimske gume imaju dodatnu oznaku MS i osiguravaju najveću sigurnost ako su montirane na sva četiri kotača.
U našim klimatskim uvjetima preporučamo zamjenu ljetnih guma zimskima u studenom, odnosno najkasnije onda kada se temperatura spusti ispod 7°C.

Kako spremati i čuvati gume?

- gume čuvajte na suhom, hladnom i tamnom mjestu

- zaštitite ih od benzina, ulja i masti

- gume ne perite mlazovima vode pod visokim tlakom

Smijem li “miješati” tipove guma na svom vozilu?
Gume s različitim oznakama dimenzija, konstrukcijama i razinama istrošenosti mogu utjecati na rukovanje vozilom i njegovu stabilnost. Za najbolju svekoliku performansu preporučljivo ja da sve gume budu istih dimenzija, konstrukcije (radijalne ili dijagonalne) i brzinskog razreda.
Ako se gume s različitim brzinskim razredima montiraju na vozilo, one koje imaju iste dimenzije, tip i brzinski razred moraju se staviti na istu osovinu, a gume s nižim brzinskim razredom će biti odlučujući faktor za dozvoljenu brzinu vozila s obzirom na gume. Nikad nemojte kombinirati radijalnu i dijagonalnu gumu na istoj osovini.

Moram li sadašnje gume zamijeniti s gumama istih dimenzija?
Gume se uvijek moraju zamijeniti onima koje imaju iste oznake dimenzija ili odobrenim opcijama – prema preporuci proizvođača vozila.

Mogu li moje navike u vožnji utjecati na vijek trajanja gume?
Naravno da mogu. Evo nekoliko naputaka za povećavanje životnog vijeka Vaših guma:

Ne vozite brzo – vožnja pri velikim brzinama stvara višak topline. Ta toplina povećava brzinu trošenja gume i smanjuje njen vijek trajanja.

Izbjegavajte nagle okrete na zavojima i na uglovima, naglo kretanje i panično zaustavljanje

Nemojte voziti po rubovima kolnika, preko ivičnjaka ili drugih prepreka

Nevidljiva oštećenja zbrajaju se i pokažu tek nakon nekog vremena, obično u najnepogodnijem trenutku. Ako prepreku ne možete zaobići, prijeđite preko nje što je sporije moguće i pod pravim kutom.

Pridržavajte se najvećeg dopuštenog opterećenja, a pritom računajte i na težinu koju prikolica prenosi na kuku za vuču vozila.

Da li moje nove gume zahtijevaju neki poseban tretman?
Vaše nove gume sigurno će Vam pružiti drukčiji osjećaj od starih. Vozite pažljivo dok se ne naviknete na njihove performanse i rukovanje njima.
Osobito budite pažljivi pri kočenju, ubrzavanju, kad ste stjerani u škripac ili kad vozite po kiši, jer će upravo u takvim situacijama razlike biti najuočljivije.